2. Formulácia problému
2.1 Popis problému:
Projekt je zameraný na vytvorenie databázy pre banky, konkrétne pre oblasť hypotekárnych úverov. Poskytovanie hypotekárnych úverov prechádza viacerými fázami. Jednotlivé fázy sú veľmi náročné a spracovávajú ich rôzne oddelenia v banke. Môžeme ich rozdeliť do štyroch základných
fáz:
- K prvej fázy patrí prvotný kontakt klienta s konkrétnou pobočkou, získanie základných informácii.
- K druhej fáze sa pristupuje už po rozhodnutí klienta, zobrať si úver. Patrí k nej zozbieranie základných dokladov o klientovi a financujúcej nehnuteľnosti. Prebieha komunikácia medzi klientom, konkrétnou pobočkou a prípadne predávajúcim, či realitnou kanceláriou. Dohodnú sa podmienky či už predaja alebo prefinancovania rekonštrukcie.
- Tretia fáza sa realizuje už v ústredí banky kde sa pristupuje k samotnému schvaľovaniu, následne podpísaniu úverových zmlúv a oznámia sa podmienky čerpania. Po splnení sa peňažné prostriedky načerpajú. Týmto končí tretia fáza a pristupuje sa k poslednej.
- Štvrtá fáza je oblasť správy úverov, ktorá trvá najdlhšie a v podstate patrí medzi najdôležitejšie. Patrí k nej starostlivosť už o poskytnuté úvery v stave splácania. Zasielanie oznámení o ukončení čerpania, výška splátok a začiatok splácania, obnova úrokovej sadzby a výška splátky, mimoriadne splatenia a plnenie záväzkov.
Cieľ projektu:
Cieľom môjho projektu je navrhnúť a vytvoriť efektívny a spoľahlivý informačný databázový systém, ktorý by uľahčil zamestnancom oddelenia správy úverov starostlivosť o existujúce hypotéky ako je kontrola obnovy úrokovej sadzby, plnenie záväzkov a prehľad o poskytnutých hypotekárnych úverov v jednotlivých mestách ako aj výšku odmeny konkrétnemu klientskému pracovníkovi.
Správa hypoték má na starosti tieto oblasti:
- začiatok splácania hypotéky a prideľovanie odmien pracovníkom
- obnova úrokovej sadzby
- záväzky
- mimoriadne splátky a predčasné splatenia
Klientský pracovník môže poskytnúť, čiže predať, viac hypotekárnych úverov. Výška odmien závisí od druhu a výšky úveru. Odmeny sa vyplácajú až za dočerpané hypotekárne úvery. Úvery môžu byť:
- hypotekárny úver, skratka HU
- účelový spotrebiteľský úver zabezpečený nehnuteľnosťou, skratka USU, do výšky zabezpečenia 70% - USU70, do výšky zabezpečenia 80% - USU80
- neúčelový spotrebiteľský úver zabezpečený nehnuteľnosťou, skratka NSU, do výšky zabezpečenia 70% - NSU70, do výšky zabezpečenia 80% - NSU80
- kombinovaný spotrebiteľský úver, skratka KSU
Úrokové sadzby môžu mať rôznu dobu fixácie, ročnú, trojročnú, päťročnú a desaťročnú. Dátum obnovy úrokovej sadzby je dôležitý pre stanovenie výšky úrokovej sadzby a splátky. Mesiac pred dátumom sa posiela klientovi Oznámenie o zmene úrokovej sadzby. Úrokové sadzby sa skladujú z obchodnej, spracovateľskej, rizikovej marže a základnej sadzby platnej v danom období vyhlásenej národnou bankou.
K dátumu obnovy úrokovej sadzby je možné:
- predčasne splatiť celý úver v zostávajúcej výške, v tom prípade musí klient dopredu požiadať banku o splatenie
- vložiť mimoriadnu splátku, o čo treba tiež požiadať banku vopred
Záväzky je samostatná agenda vyplývajúca z úverových zmlúv. Ide o dohodnuté podmienky, ktoré treba splniť do určitého dátumu a nie je možné ich splniť priamo pri čerpaní. Napríklad zavkladované záložné zmluvy, listy vlastníctva s vyznačenou ťarchou, prípadne posielanie mzdy na účet. Kontrola týchto záväzkov je náročná na čas pri veľkom množstve dokumentov a úverov.
Okrem týchto základných vecí pracovníci vykonávajú aj rôzne žiadosti, ktoré je potrebné evidovať ako je napríklad zmena záložného práva, odklad plátok, skrátenie splácania.
2.2 Súpis požiadaviek na databázu
Databáza by mala obsahovať informácie potrebné pre pracovníkov Správy úverov o :
- klientoch: meno, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, prípadne korešpondenčnú adresu
- úveroch: číslo úverovej zmluvy, výška a druh úveru, dátum dočerpania úveru, dátum prvej splátky, úrokovú sadzbu, dátum obnovy úrokovej sadzby, záväzky a dátum splnenia záväzku
- úrokových sadzbách: spracovateľská, obchodná, riziková marža a základná úroková sadzba vyhlasovaná NBS
- žiadostiach: mimoriadne splátky, predčasné splatenia, iné žiadosti
- pracovníkoch: pobočka, mesto v ktorom sa nachádza, meno pracovníka, rodné číslo
- pobočkách: číslo pobočky, mesto
Popis výstupov
Najväčší zmysel systému by mal byť v tom, aby bolo možné rýchlo a ľahko nájsť požadované informácie a poskytovať základné prehľady pre iné oddelenia banky, ako je napríklad personálne oddelenie, oddelenie štatistiky, oddelenie projektov, marketingové oddelenie a podobne. Evidencia v papierovej forme je pomalá, zastaralá a postupom času sa stáva neprehľadná. V neposlednom rade by mala výrazne pomôcť pri chybovosti. Výstupy sa budú sústreďovať na:
- získanie prehľadov o výške odmien jednotlivým pracovníkom, rátanie odmien, prehľady o objeme poskytnutých úveroch za jednotlivé pobočky
- vyhľadávanie pracovníkov, ktorý poskytli najviac - či najmenej úverov
- zloženie úrokovej sadzby, rátanie obnovenej úrokovej sadzby a výšku splátky
- získanie počtu za jednotlivé dni, koľko bolo obnov úrokových sadzieb
- evidencia žiadostí a záväzkov, získanie prehľadu, dátumu spracovania a dátumu splnenia žiadosti
- možnosť pozrieť sa, ktorý klient má už záväzky splnené
- zasielanie oznámenia pri dočerpaní, obnove úrokovej sadzby a pri vybavených žiadostiach
Komentáre
Prehľad komentárov
Hľadáte podnikateľský úver, osobný úver, pôžičku na bývanie, pôžičku na auto, študentskú pôžičku, pôžičku na konsolidáciu dlhov, nezabezpečenú pôžičku, rizikový kapitál atď., Alebo ste dostali pôžičku od banky alebo finančnej inštitúcie z jedného alebo viacerých dôvodov. Ste na správnom mieste pre svoje úverové riešenia! Som súkromný veriteľ, poskytujem pôžičky spoločnostiam a jednotlivcom za nízku a dostupnú úrokovú sadzbu 3%. Potom nás kontaktujte e-mailom: sabinhelps@gmail.com
pôžičku
(Karin Sabine , 14. 11. 2019 13:25)